Nadira AZZOUZ (1927 - 2020)
Nadira AZZOUZ (1927 - 2020)
نادرة عزور (1927 - 2020)

- 1927 Nadira Azzouz was born in Iraq. She began drawing from an early age as she demonstrated her skill while still in elementary school.
- 1960 She studied, graduated and earned a BA in Art from the Central School of Art, London. She began to paint in an abstract style since the beginning of the fifties, and thus she may be considered the pioneer of abstract art among the Iraqi artists.
- She studied the art of still life and free hand drawing in Cambridge, UK.
- 1971 She held her first solo exhibition in Baghdad.
- 1972 She participated in the Contemporary Iraqi Art Exhibition at the Hall of the National Museum of Modern Art in Baghdad.
- 2013 She held a solo exhibition entitled "East meets West", at Westbank Gallery in Westbourne Grove, London.
- 2017 She held a solo exhibition at Mar Behnam Church in northern Iraq.
- She has held several exhibitions inside and outside Iraq, and the artist currently resides in London.
- Stories Art Gallery celebrated the artist, saying: “Nadira Azzouz’s art: For her, painting has often been a communication with inner visions and eruptions to which no figure or word could do justice, hence her emphasis and resourceful play on color.” In her later works, one can see her pursuit of a richer and more refined influence, suggesting mastery of the technique.
- 2020 The artist passed away at the age of ninety three.

English

- 1927 ولدت الفنانة العراقية البريطانية نادرة عزوز في العراق بدأت الرسم منذ نعومة اظفارها حيث بانت عليها مهارته وهي بعد في المدرسة الابتدائية.
- 1960 درست وتخرجت وحازت على شهادة البكالوريوس في فن الرسم من المدرسة المركزية للفنون في لندن. وأخذت ترسم بالأسلوب التجريدي منذ بداية الخمسينات وبهذا قد يمكن اعتبارها رائدة الفن التجريدي من بين الفنانات العراقيات.
- درست فن الحياة الجامدة والرسم الحر في كامبريدج المملكة المتحدة.
- 1971 أقامت اول معرض شخصي لها في بغداد
- 1972 اشتركت في معرض الفن العراقي المعاصر على قاعة المتحف الوطني للفن الحديث في بغداد
- 2013 اقامت معرض شخصي بعنوان "الشرق يلتقي الغرب" في كاليري ويستبانك في ويستبورن جروف في لندن.
- 2017 اقامت معرض شخصي في كنيسة مار بهنام في شمال العراق.
- أقامت عدة معارض في داخل وخارج العراق وحاليًا تسكن الفنانة في لندن
- احتفى كاليري Stories بالفنانة قائلاً: "فن نادرة عزوز بالنسبة لها حين تظل اللوحة في كثير من الأحيان عبارة عن تواصل مع الرؤى والانفجارات الداخلية التي لا يمكن لأي شخصية أو كلمة أن تُوفِها حقها، ومن هنا كان تركيزها واللعب الحيوي على اللون." في اعمالها الأخيرة يمكن للمرء أن يرى سعيها وراء تأثير أكثر اثراء وأكثر صفاء، مما يوحي بإتقان التقنية.
- 2020 توفيت الفنانة عن عمر يناهز الثالثة وتسعون عاماً.

Artworks