Critic Jebra I. Jebra on Iraqi Artist Suad Al-Attar
English

Oil on Canvas / 1966

Iraqi Artist Sua'ad AL-ATTAR
"Suad Al-Attar adopted a method which was a dominant artistic trend in Iraq since the early fifties. It is a trend which aims at joining a consciousness of heritage i.e. consciousness of time with the modern consciousness of place. Whether she made use of folk forms and symbols, as she did in the mid 1960’s or Abbasid forms and symbols as in her paintings since the late 1960’s, her sense of linear modulation, so basic in Arab art, found expression in her last paintings but it served another purpose."
Critic Jebra I. Jebra

لفنانة العراقية سعاد العطار

"تبنّت سعاد العطار أسلوباً فنياً سائد في العراق منذ الخمسينات، إنه اتجاه يهدف إلى الانضمام إلى وعي التراث ، أي الوعي بالزمان مع الوعي الحديث بالمكان. سواء كانت تستخدم أشكالاً ورموزاً شعبية ، كما فعلت في منتصف الستينيات أو الاشكال العباسية ورموزها كما في لوحاتها منذ أواخر الستينيات ، إن إحساسها بالتشكيل الخطي والذي هو أساسي في الفن العربي، وجد تعبيرًا في لوحاتها الأخيرة ولكن خدم غرضاً آخر"
الناقد جبرا ابراهيم جبرا