Mohamed Saleh ZAKI
Mohamed Saleh ZAKI
محمد صالح زكي

Mohamed Saleh Zaki  born in Baghdad, Iraq, 1888, where he died in 1974. 

Completed his education in Baghdad and graduated from the Military Academy, Istana, Turkey.  In continuation, he studied painting at the House of Fine Arts for one year thereafter in Baghdad.

Concentrated on painting realistic scenes of landscapes, where he executed a large amount of artworks recording his observations of the numerous countries which he visited.  Travelled to Europe in 1938, visiting the art museums there.  Took part in major Society of Iraqi Plastic Artists exhibitions of which he was a member. 

The Iraqi environment was a focal theme in his artistic output with recurring elements such as the palm tree, rivers and orchards in addition to sunset scenes over Iraq's southern planes and northern valleys as well as scenes from Iraq's political history i.e. the 1920 revolution.

محمد صالح زكي - 1888 - 1974
ولد في بغداد ، العراق ، 1888 ، توفي عام 1974. أكمل تعليمه في بغداد وتخرج من الأكاديمية العسكرية ، إستانا ، تركيا. ودرس بعد ذلك الرسم في دار الفنون الجميلة لمدة عام في بغداد. ركز على رسم مشاهد واقعية للمناظر الطبيعية ، حيث قام بتنفيذ عدد كبير من الأعمال الفنية لتسجيل ملاحظاته عن العديد من البلدان التي زارها. سافر إلى أوروبا في عام 1938 ، وقام بزيارة متاحف الفن هناك. شارك في المعارض الرئيسية لجمعية الفنانين التشكيليين العراقيين التي كان عضواً فيها. كانت البيئة العراقية موضوعًا محوريًا في إنتاجه الفني مع عناصر متكررة مثل شجرة النخيل والأنهار والبساتين ، بالإضافة إلى مشاهد غروب الشمس فوق المزارع الجنوبية في العراق والوديان الشمالية وكذلك مشاهد من التاريخ السياسي للعراق ، مثل  ثورة عام 1920 .

Artworks

Links