Critic Shawkat Al-Rubae’ei talks about Iraqi Artist Eidan AL-SHEIKHLI

Bronze Sculpture / 1965

Iraqi Artist Eidan AL-SHEIKHLI
“Eidan AL-SHEIKHLI continued to work, experiment, and produce, seeking to achieve self-certification .. self-making, and to create special features & characteristics that give the ability to distinguish his formulation and way of handling among other creative experiences in modern sculpture.
The experience of this artist has entered into life through the concepts of methodology in accordance with the moral background of society, and the important point lies in this sensitive merging & smart metaphor, when the ideas turn into a formula of sculpturing with new vision that tenderly touching the folk origin of spiritual values”
Critic Shawkat Al-Rubae’ei

 

فنان العراقي عيدان الشيخلي
"ظل عيدان الشيخلي يعمل، ويجرب، وينتج ، ساعياً إلى تحقيق شهادة الذات .. صنع الذات، وتكوين الملامح والسمات التي تهب القدرة على تمييز صياغته ومعالجته من بين سائر التجارب الإبداعية الأخرى في النحت الحديث.
نجد أن تجربة هذا الفنان قد دخلت الحياة من خلال المفاهيم الميثولوجية وفق خلفية المجتمع الأخلاقية، والنقطة المهمة تكمن في هذا التداخل رقيق المعنى وفي هذه الاستعارة الذكية حينما تتحول الأفكار إلى صياغة نحتية برؤية حديثة تمس القيمة الروحية .. في منبتها ونبعها الشعبي.. مساً حنوناً."
الناقد شوكت الربيعي