Critic and artist Adel Kamel talks about Iraqi Artist Mohamed MUHRADDIN

Mix Media on Board / 2009

Iraqi Artist Mohamed MUHRADDIN
“Mohammed Mehruddin is unique in his deeper understanding of the critical dimension, His consciousness is shared between the artist's awareness and what is included in the artistic experience, His interest in directing artwork and his dedication to art summarizes the ability of the painting to give another meaning perhaps never intended by the artist, the alienation for him is a problematic of existence, Despite his clinging to place, time forms a set of shocks and a fertile climate for questions to be created, The artist is the offspring of a difficult and complex era, and the artist's culture, his long experience and his color sensitivity made him give the painting a density of meaning that can’t be interpreted directly, Here lies the paradox in all his experiences, because he drew consciously, but moved us to a deeper consciousness, It is an endeavor of art itself, His internal freedom has turned to a shock then to consciousness, and from consciousness to the painting the memory is the one who move not the eye”
Adel Kamel

الفنان العراقي محمد مهر الدين
"الفنان محمد مهر الدين يتفرد بفهم أعمق للبعد الانتقادي، فالوعى عنده يشترك بين وعى الفنان وبين ما تتضمنه التجربة الفنية، كان اهتمامه بإخراج العمل الفني وإخلاصه للفن يلخصان قدرة اللوحة على اعطاء معنى آخر ربما لم يقصده الفنان قط، فالاغتراب عنده هو اشكالية وجود، وعلى الرغم من تشبثه بالمكان فان الزمن يشكل مجموعة الصدمات والمناخ الخصب لميلاد اسئلة مولدة لأسئلة، فالفنان هو وليد عصر شائك ومعقد، وثقافة الفنان وخبرته الطويلة وحساسيته اللونية كلها جعلته يمنح اللوحة الفنية كثافة معنى غير قابلة للتفسير المباشر، هنا تكمن المفارقة فى تجاربه كلها، مفارقة انه رسم بالوعي إنما نقلنا الى وعي أبعد، انه مسعى الفن ذاته فالحرية الداخلية عنده تحولت الى صدمة في الخارج ومن الخارج الى الوعى، ومن الوعي الى اللوحة تنتقل الذاكرة لا العين"
عادل كامل